Balans in Coronatijd; 5 tips

In ons leven varen we wel bij het hebben van balans. Balans in werk & privé voorkomt een continu opgejaagde gevoel en het risico op een burn out. Balans in energie inname en verbranding voorkomt gewichtstoename of afname. Balans in activiteit en rust voorkomt lichamelijke blessures. Balans in aandacht voor anderen en voor jezelf voorkomt dat je jezelf voorbijloopt of het verlies van je innerlijke kompas. 

Door de aanscherping van de coronamaatregelen werken veel mensen weer thuis. Waar net weer wat ruimte ontstond om af en toe weer naar kantoor te gaan, werken de meesten weer volledig thuis. En dan is het best een uitdaging om werk en privé goed in balans te houden. Er zijn dagen dat je geleefd wordt door online vergaderen terwijl de rest van je werk gewoon blijft liggen. En met je partner aan dezelfde tafel werken is misschien ook niet altijd optimaal...

Je hebt nu even geen reistijd wat veel tijd kan schelen en best een lekkere tijdwinst is. Tijd die je tussendoor even kunt besteden aan wat 'huiselijke aangelegenheden' zoals een was draaien, dat telefoontje plegen, pakketje aannemen, kinderen uit school halen of de pannen wat eerder opzetten zodat je wat meer aan je avond hebt.

Maar het is even zo verleidelijk om ’s avonds nog even achter je laptop te kruipen om die waslijst aan mailtjes die zijn blijven liggen nog even weg te werken...scheelt weer voor morgen toch ... of nog even aan dat stuk werken waarvan de deadline in zicht komt. Voor je het weet lopen werk en privé compleet door elkaar. En is de balans ver te zoeken. En die hebben we in deze onzekere periode juist hard nodig. 

 

Wat te doen ...  5 tips die zorgen dat je je balans behoudt:

 

Tip 1. Structuur

Probeer zoveel mogelijk structuur in je dag te brengen en laat je niet leiden door de waan van de werkdag met de vele verzoeken die je van directe collega’s, projectgroepen en/of manager krijgt. Iedereen worstelt ermee en één ding is zeker ... je werk stopt nooit.

 

Tip 2. Maak een dagplanning

Blok in je agenda tijd voor vergaderingen, voor ongestoord werken en voor het plegen van noodzakelijke telefoontjes. Neem ook tijd voor je ontbijt en lunch. En dan bedoel ik niet even snel een boterham voor je beeldscherm!

 

Tip 3. Stel prioriteiten

Je hoeft niet op elk vergaderverzoek in te gaan, bepaal voor jezelf waar je wel of niet moet inbellen. Stel prioriteiten en zorg dat je op drukke vergaderdagen ook tijd voor jezelf inplant om aan je eigen werk toe te komen. Die vergaderingen kunnen je werk versnellen maar ook behoorlijk vertragen.

 

Tip 4. Ontspan tussendoor

In tip 2 gaf ik het al aan, eet je lunch niet achter je beeldscherm. Ga even naar buiten voor een ommetje en maak je hoofd leeg. Je zult zien dat het nieuwe inspiratie geeft. Houd ook contact met collega's die je energie geven en geef dit ook terug. Stuur af en toe ook even een onzin appje naar je ‘besties’ op het werk ... de virtuele koffiecorner ... dat is ook belangrijk, die geven wat jeu aan jouw thuiswerkdagen. Het geeft even een moment van contact, ontspanning en tovert een glimlach op je gezicht en die van je collega.

 

Tip 5. Ook thuis vaste werktijden

En als laatste maar even zo belangrijk, houvast aan je normale werktijden. Je werkdag heeft een kop en een staart ook thuis, dat is niet truttig, het zorgt ervoor dat je de balans tussen je werk en privé behoudt en jij leuk en gezellig blijft. Doen dus!

 


 »